Grannsjälar - vad är det för ord?

När jag skriver på en text - det kan vara en roman, en novell eller dikt grubblar jag alltid länge på titeln (ju längre text desto längre fundering). Det ska ju helst vara en titel som speglar och binder samman innehållet, men som ändå inte säger för mycket. Lite klurig får den gärna vara också. Så att man liksom får en aha-upplevelse när man läst färdigt texten och först då verkligen förstår titeln.

Som i "Kära vänner" som handlar om två ungdomar som är vänner men som egentligen är kära i varandra... Min andra boktitel funderade jag mig nästan sömnlös över. Tre grannar, till synes helt olika och i olika faser i livet, vars själar binds samman så att de får en enormt stor inverkan på varandras liv. Jag hade jättesvårt att hitta en bra titel, ett bra ord - så till slut uppfann jag ett själv. Grannsjälar. (Tänk om man kunde skapa ett eget lexikon med bara ord som man hittat på själv.)

I mitt fall nappade förlaget på mitt titelförslag. Annars är det väl så att det oftast är förlagen som väljer en säljande titel. Så jag kanske borde sluta grubbla och börja skriva något vettigt istället. Måste bara grubbla lite på vad jag ska skriva om :-)

Kommentarer

Populära inlägg