Sol, vind och skrivtorka

Sol, sol och sol. Man får ju inte ett enda vettigt ord skrivet. Tangenterna klibbar under fingrarna och jag måste ideligen springa till köket för att hälla i mig ännu ett glas med vatten. Hjärnans tankar är sega och degiga och huvudet dras liksom ned mot solstolens huvudstöd. Där slumrar jag till en stund och drömmer.

Drömmer mig långt bort från skrivbordet. Drömmer mig bort till semestern. Plötsligt befinner jag mig mitt i ett drama där min gamla gymnasielärare helt otippat bjuder upp mig till en stillsam tryckare. Och där kommer mamma och talar om för mig att hon väntar trillingar. Vår hamster har förvandlats till en jätteråtta - som helt utan förvarning rycker gymnasieläraren ur mina armar. Vilken story! Helt makalös och fullständigt underbar.

När jag vaknar kastar jag mig över datorn. Det gäller att skriva ned sådana här skruvade sagor som bara min drömmande, överhettade hjärna kan koka ihop. Vilken otrolig kreativitet vi besitter och som vi inte ens kan styra över. Medan vi sover formas de mest fantastiska historier för att på så sätt bearbeta våra vakna liv.

Så ta vara på dina drömmar, de är nyckeln till ditt vakna jag:-)

Kommentarer

Populära inlägg