Vilket ansvar har tidningarna?

På SvD:s förstasida idag publicerades ett utdrag ur en chatt för unga om självmord och depression. En person frågade om vissa tabletter i kombination med alkohol etc skulle räcka för att ha ihjäl en människa. De andra i chatten svarade uppmuntrande och lyckade till sist till, till självmordet. Ganska fruktansvärt att läsa. Och ganska fruktansvärt att upptäcka att min 9-åriga son (som läser helt obehindrat) läst igenom hela förstasidan.

- Har du läst det här, mamma? frågade han och sträckte fram tidningen till mig.

Önskar ibland att information inte vore så lättillgänglig som den är idag. Jag vill inte att min 9-åring ska läsa om tips hur man tar livet av sig. Jag vill inte ens att mina barn ska veta vad självmord är. Tror inte att det är att överbeskydda. Tror inte det är att curla. Jag vill bara att de ska få vara barn och få leva någorlunda skyddade en stund till. Tids nog kommer de upptäcka alla hemskheter ändå.

Frågan är vilket ansvar tidningar och media har. Självklart ser de inte 9-åringar som sin målgrupp. Ändå kan vi inte hindra att tidningarna kommer i deras händer. Kanske borde därför information om t ex självmord och liknande inte ligga på förstasidan. Eller är det bara jag som är gammalmodig?

Kommentarer

Bokbrus sa…
Jag håller med dig att det finns saker man inte promt behöver tala om för en nioåring. Att självmord existerar är nog så illa men dessutom tala om hur man kan gå till väga är i häftigaste laget.
Karolina sa…
Nej, jag reagerade också på det, I läste det också. Lite konstigt att sätta det på framsidan.
Mimmi sa…
Håller verkligen med dig, Linus läser ju allt nu för tiden. Sen är det en hel del på nyheterna på TV man inte heller vill att de ska se och höra. Det är klart att de får en massa funderingar och frågor som dyker upp i huvudet som inte barn ska behöva fundera på än... Vi har ingen dagstidning just nu, det kanske är bra! Kram

Populära inlägg