Rapport från en bokmässa

Så rullar tåget åter mot Stockholm. Människor, montrar o böcker virvlar runt i mitt huvud. Fötterna längtar efter att få.komma loss från sina skor. Försöker smälta känslan av årets besök på bokmässan. För det är just känslan jag tar med mg. Att vara omgiven av andra läsande o skrivande människor.

Efter att nu besökt mässan några gånger känner jag mig rätt rutinerad. Vet ungefär vad som händer i de stora montrarna. Skyndade mig runt för att kolla monterprogrammen, men imsåg snart att flera av de författare jag velat se antingen inte var där i år eller också kommer imorgon o på söndag. Var fanns t ex Maria Ernestam och Barbara Voors? Och Mark Lewengood. Antar att de inte är aktuella med några nya böcker i år.

Istället var det två äldre kvinnors presentationer jag tar med mig i år. Linda Olsson som nu kommit med tredje romanen. Det är första gången hon skriver på svenska, de båda tidigare skrevs på engelska. Men som för att försäkra sig köpte hon den här gången en extra stor dataskärm och skrev den svenska och engelska versionen parallellt. Följdaktligen är de båda språkversionerna inte helt identiska utan istället två versioner av samma bok..

Jag tar också med mig Åsa Mobergs bok om kvinnlig vänskap som jag lyssnade på i Aftonbladets monter. Där lyssnade jag även på resejjournalisten Erik Wiman som tillsammans med sin fotigraf berättade om hur de på plats skildrat upploppen i Libyen. Mycket intressant.

För att inte bli för djup o kulturell lyssnade jag även på Henrik Schyffert o Fredrik Lindsröm som pratade om svenskarnas inredeshysteri - vi bygger allt lyxigare kök men har allt mindre tid att vara där. Liksom till när Fredrik Belfrag intervjuade Alex Schulman om hans senaste bok om kärleken till sin fru.

Så sammanfaytningsvis: det var stort, det var fler montrar än någonsin men ändå mycket samma, förutom några favoriter. Kanske kräver det att man köper seminariepass för att få ut maximalt från mässan. Och att man är där flera dagar. Är ändå nöjd med mitt besök. Träffade flera goa gamla vänner. Känner mig inspirerad och tacksam över att få ha andats böcker några timmar. Nu åker jag hem o skriver en bestseller!

Kommentarer

Populära inlägg