Vår mentala inställning

Förra veckan var jag på kick-off i England med det företag jag jobbar för. Det var tre fullspäckade dagar med intressanta presentationer och workshops. En av presentationerna hölls av engelsmannen Steve Smith som tog OS-brons i höjdhopp i Atlanta 1996.

Vad var det som gjorde att han, en medelbra, relativt kort höjdhoppare, lyckades komma så långt på vägen mot sitt uppsatta mål? Jo, det var hans mentala inställning. Han står där på det fullpackade arenan. Det är varmt. Det är ögonblicken han har tränat för i fyra år. Ingen i publiken, utom hans släktingar, klappar händerna. Han har missat första försöket och hans konkurrenter har klarat höjden. Ändå lyckas han intala sig själv att han ska klara det. Han spelar upp det perfekta hoppet gång på gång i sitt huvud, ser för sig själv hur han får den perfekta ansatsen och hur han glider över ribban med god marginal. Han ser det i huvudet och sedan gör han det. På riktigt.
http://www.blogger.com/img/blank.gif
Steve Smith talade om vikten av att välja bort och sluta ödsla energi på det vi inte kan kontrollera och fokusera på de saker vi faktiskt kan styra. Även om detta gällde sportvärlden kan många paralleller dras till företagsvärlden och till våra personliga mål. Det som alla som lyckas har gemensamt är deras inställning och deras passion.

När jag trollbundet lyssnat på denna man i en timme trodde jag verkligen att jag skulle kunna nå varenda mål jag sätter upp för mig själv. Tänk om man kunde ha en liten Steve Smith på axeln som peppade en varje dag. Men det är väl det som är konsten, att bli sin egen Steve Smith...

Titta gärna här för att få mer inspiration

Kommentarer

Populära inlägg