En riktigt bra boktitel

Går runt och tänker. På titlar. På ord som låter bra i munnen. På meningar som fastnar och säljer. Ska det vara en lång och vacker titel, såsom Linda Olssons fina "Nu vill jag sjunga dig milda sånger" eller den underbara "Guernseys litteratur- och potatisskalspajsällskap" av Mary Ann Shaffer? Eller ska man gå mer på Karin Alvtegens spår med riktigt korta titlar som "Skuld" och "Skam"?

En riktigt bra titel är ofta den som låter så enkel och självklar. Den som direkt speglar kärnan i det som boken vill förmedla. Titeln på min första egna roman "Kära vänner" kändes först så enkel, men nu känns den helt självklar. "Grannsjälar" var en lite udda titel, som jag i alla fall är ensam om...

För dessutom ska man ju kunna leva med titeln och prata om den under många år ... Jag får nog grunna lite till. En dag kommer jag nog bara på det. Yes, där satt den, kommer jag att tänka. Och sedan kommer förlaget nog ändå vilja ändra titeln till något annat...

Kommentarer

Populära inlägg