Skriv om det verkligen betyder något

Läste idag JW Thomsons tips för den som vill bli författare. Där fanns många goda råd, såsom att inte säga upp sig från sitt andra jobb, bli mer hårdhudad och att ha tålamod. För att lyckas som författare är ingen barnlek. Du ska inte bara vara skicklig med pennan, du ska vara bra på att marknadsföra dig också och dessutom ha en del tur.  

Skriv inte om du inte måste, skriver författaren och lektören Monica Rolfner på sin hemsida och det ligger nog en hel del i det. Men om man måste, så måste man ju också satsa för att lyckas, eller hur? Om man aldrig ger sig tid att göra det man brinner för kan man ju heller inte räkna med att det ska ge resultat.

Jag hörde en gång en historia om en kille som egentligen ville bli radiopratare, men han hade ju redan ett huslån och familj och en livsstil som krävde två löner. Ändå tog han en dag steget och tog tjänstledigt från sitt jobb. Han fick ett vikariat på en radiostation och även om han inte tjänade massvis med pengar så gjorde han det han alltid drömt om. Familjen fick på sikt flytta till ett billigare hus och de fick sälja en av sina bilar, men aldrig att den killen ångrade att han följde sin dröm.

Jag tänker ofta på den där historien och om vad som verkligen betyder något i livet. Det här året har jag därför satt av dagar för att bara skriva och jag hoppas att det på något sätt kommer ge resultat. Om inte annat för mig själv och min familj. Om inte annat har jag i alla fall försökt.


Läs JW Thomsons tips här
Läs Monica Rolfners tips här 

Kommentarer

Populära inlägg