Konsten att skriva en barnbok

Jag började skissa lite på en barnbok häromdagen. Nu för tiden verkar det ju som att alla ger ut barnböcker och det får en lätt att tro att det är hur enkelt som helst. Det är det inte. Ändå funderar jag allvarligt på att försöka mig på just denna genre. Egentligen kan det ju tycka helt naturligt. Jag har alltid gillat att teckna och jag älskar att skriva, så det borde ju vara en bra kombination.


Så nu gäller det bara att hitta på en riktigt bra story som barn gillar (jag borde ju ha lite hjälp av att själv vara mamma till tre barn), kanske kan jag bygga vidare på Ludvig - den lilla dammråttan ... Plus att träna lite mer på det här med teckning, känner mig något ringrostig även om höstens illustrationskurs har hjälpt mig en bit på vägen. Sedan får man komma ihåg att det viktiga inte är att bli utgiven, utan att man har kul på vägen.

Här ger tidningen Skriva några tips för den som vill skriva barnböcker:
http://tidningenskriva.se/nyheter/2013/05/skriva-barnbok-sa-funkar-det/







Kommentarer

Populära inlägg