Life is the art of drawing

Orkidé av mig
 Life is the art of drawing without an eraser.

John Gardner, 1926-2007, amerikansk författare till bland annat flera James Bond-böcker.

 
Det är ju det som är livet - vi vet inte alltid vad som händer om vi gör si eller så. Vi vet inte om det kommer blir rätt eller fel, men tänk vad tråkigt och innehållslöst vårt liv blir om vi aldrig vågar prova. Visst det kan gå snett ibland, men man kan helt enkelt inte gå runt och hela tiden vara rädda för att begå misstag. Blir det fel har vi ju ändå fått en erfarenhet och många gånger är det ju just misstagen som har fört mänskligheten framåt. 

Några få gånger när jag faktiskt har vågat ta steget och gjort det där som jag egentligen inte vågade, har jag efteråt tänkt att egentligen hade jag det kanske bättre innan, men jag skulle aldrig aldrig vilja vara utan den erfarenhet som "steget" gav mig. Det är lett mig till nya insikter och att gå tillbaka känns helt omöjligt.

Så kanske är det ändå dags att våga hoppa, våga ta det där steget vi egentligen inte vågar. 
Tänk om det största misstaget i våra liv blir att vi lät bli.

Kommentarer

Populära inlägg