Kristian Gidlunds ord kommer att leva länge

Igår läste jag ut Kristian Gidlunds bloggbok "I kroppen min - resan till livets slut och alltings början." Kristian, som vid 27 års ålder fick cancerbesked och som bestämde sig för att starta en blogg och skriva om det. Bloggen fick till hans egen förvåning ett stort antal besökare och förra året, samma år som han gick bort, gavs den ut som bok.

Trots att hans verklighet är så orättvis, så full av smärta - han poängterar flera gånger att han verkligen inte valt det här själv och att han nog älskade livet mer än de flesta - är det en vacker bok. Hans sätt att skriva och bilda meningar är ibland ren poesi. Att få följa en människa så nära och uppriktigt mot slutet (och alltings början) är skrämmande, hemskt, fascinerande, men främst är det kärleken till livet och till människorna runt omkring honom som lämnar spår. Råden om hur vi bör leva och ta vara på våra liv. Att verkligen leva när vi lever.

Det här är en bok jag verkligen kan rekommendera till alla som någonsin funderat över livet och döden. I mig - och i många många andra - kommer den att leva länge.





Kommentarer

Anonym sa…
Tack för påminnelsen Lotta - har varit påväg att köpa denna länge, men det har stannat vid tanken. Nu ska jag slinka in hos Adlibris och verkställa!
Charlotte sa…
Gör det! Annars kan du alltid låna den av mig.

Populära inlägg