Konsten att ha roligt

Härom dagen var jag på en två timmars grundkurs i systemkamera. Jag har haft den där kameran i över ett år och har ju vetat att den har en massa funktioner som jag inte vet hur det fungerar ... Att bara använda automatläget känns ju lite onödigt när man har en avancerad kamera. Trots att det blev en hel del att ta in på två timmar - bländarvärden, slutartid, ljusexponering - var det en riktig kick. Äntligen kan jag börja experimentera lite mer i alla fall, även om jag är långt från någon bra fotograf.

Det som slog mig mest när jag gick den där kursen var hur roligt det var - att få lära sig något nytt och att få vara kreativ på ett helt annat sätt än jag är van vid. Jag märkte att den där lekfullheten och nyfikenheten som man alltid bör känna när man gör någonting kreativt kom fram. Det är så otroligt lätt att börja ställa krav på sig själv (för det är till största delen vi själva som ställer kraven) och börja tänka att vi måste p-r-e-s-t-e-r-a.

Nu ska jag ta några veckor (eller månader) och lägga ned alla krav och bara försöka ha roligt igen - vare sig det handlar om att skriva, fotografera eller måla. "It don't mean a thing, if it ain't got that swing" som Duke Ellington och Irving Mills skrev en gång :-)

Kommentarer

Populära inlägg