Recension av: Förr eller senare exploderar jag

Efter att jag slutkorrigerat färdigt min egen bok kände jag ett sådant enormt sug efter att få läsa något annat. Jag bokstavligen kastade mig över ungdomsromanen "Förr eller senare exploderar jag" av den amerikanske författaren John Green och läste som besatt. Hazel är 16 år och har levt med sin cancer i flera år när hon träffar 17-årige Augustus, som mist ett ben i kampen om cancern. Trots de urusla oddsen för en framtid tillsammans hittar de varandra och en fullkomligt underbar kärlekshistoria växer fram.

Karaktärerna är roliga, kloka, egensinniga och man tar dem till sitt hjärta. Språket är lättsamt och rappt med många kloka kommentarer. När boken närmar sig slutet rann tårarna mer än de gjort på länge. Boken väcker tankar om vad verklig kärlek är och vad som är viktigt i livet. Så många människor går omkring på jorden utan egentligen leva och ta vara på den tid vi faktiskt har på jorden. Livet går så fort, jag börja fatta det nu när jag passerat 40-strecket och det gäller att ta vara på den tid vi har.

Har du inte sagt till någon att du älskar honom eller henne? Gör det idag! (Och sedan kan du läsa den här boken - och kanske se filmen också :).

Kommentarer

Populära inlägg