Det här med research ...

Jag ska skydda dig mot livets fasorEn av karaktärerna i Jag ska skydda dig mot livets fasor är Miranda, en 15-årig tjej med en rätt komplicerad bakgrund. Hennes pappas har varit död i flera år och mamman bedövar sig allt oftare med alkohol ...

Att skriva om tonåringar är inte alltid helt lätt när man själv hunnit fylla fyrtio - även om grundkänslorna är desamma, generation efter generation. Det är detaljerna som är svårare att skriva om, ungdomskulturerna som gäller för just den här tiden.

Att ha tonårsbarn hemma hjälper förstås en del och att läsa ungdomsböcker, se ungdomsfilmer och att smyglyssna på samtal mellan tonåringar på tunnelbanan. Härom veckan följde jag med min dotter till stan för att kolla in alla "YouTubers" som skulle gå på röda mattan innan de deltog i årets Guldtuben-gala. Det var fascinerande att se alla dessa unga människor som blivit så otroligt kända för de filmer på sig själva som de lägger upp på YouTube. Min dotter hade förstås full koll och pekade ut den ena efter den andra kändisen, medan jag stod där och mest kände mig gammal.

Men så tänkte jag, det här är bra research, och med ens kändes det lite bättre... Med den tanken kan man ju faktiskt komma undan med en hel del och förhoppningsvis samtidigt skriva bra trovärdiga texter :-)





Kommentarer

Populära inlägg