Konsten att kommunicera övertygande

Nyligen hade jag den stora förmånen att få lyssna på ett föredrag med Ami Hemviken om övertygande kommunikation. Ami är beteendevetare och en uppskattade föreläsare inom ämnena retorik, kommunikation och ledarskap.

Ami talade om skillnaden mellan att övertyga och övertala, att det gäller att anpassa sina budskap efter målgruppen och att det är viktigt att ha tydliga mål i det vi gör. Samt att följa upp. Allt stämmer så väl och hon levererade sina sanningar med en stor portion humor och energi, varvat med några enklare övningar två och två med bordsgrannen.

En sak som jag verkligen tog med mig från dessa en och en halv timmar var vikten av att förmedla en känsla. En stor del av våra beslut tas med magkänslan och det är också viktigt att i förväg tänka på vilken känsla vi vill förmedla hos vår målgrupp.

För mig ligger det lätt till hands att omvandla detta till bokvärden. Vilken känsla vill jag att läsaren ska ha kvar inom sig när han eller hon läst ut boken? Ett sorgligt slut gör ju att hela boken på något sätt blir sorglig när man tänker tillbaka på den, medan ett lyckligt och hoppfullt slut fyller läsaren med en positivare känsla av hela boken. Något jag faktiskt tänkte på när jag skrev min senaste bok. Världen är tuff som den är ändå idag och kanske behöver vi mer lyckliga slut i böcker, vad vet jag?

Övertygande kommunikation är förstås också viktig i marknadsföringen av böcker. Hur kan vi övertyga våra blivande läsare att just våra böcker är värda att läsas i den oändliga ström av nya böcker som hela tiden kommer ut? Dags att sätta tydliga mål och fundera på hur vi kan förmedla rätt känsla - samt ha en plan hur vi kan följa upp och bekräfta våra köpares val.

Tack Ami Hemviken för en verkligt bra föreläsning som kommer stanna kvar hos mig länge.

Kommentarer

Populära inlägg