Konsten att både skriva böcker, jobba och ha familj

Ibland får jag frågan hur jag lyckas kombinera mitt bokskrivande med annat jobb, familj och tre barn. Svaret är inte jätteenkelt. Ibland känner man sig som en jonglör som precis lyckas hålla bollarna i luften.

Sedan några år tillbaka arbetar jag helt som frilansare (skribent, översättare, originalare) och som frilans vet man aldrig riktigt när uppdragen dyker upp. En dag kanske jag sitter och skriver på en viktig scen och så kommer det in ett frilansuppdrag med tight deadline. Kunderna måste ju alltid gå först, det är jag väldigt noga med, men jag måste också få tid för mitt skrivande.

Vad som är viktigt att förstå är att jag trots allt har valt att gå ned i arbetstid (och lön!) för att kunna skriva böcker. När jag tidigare var anställd gick jag ned till 60 % för att ägna resten av mitt tid till skrivande. Det kan vara en stor uppoffring för många, för ärligt talat finns det inte lika många intressanta jobb på halvtid som på heltid, men det är självklart en en fråga om vad man prioriterar mest.

För mig är det bara så att jag inte kan vara helt lycklig om jag inte får skriva. Kanske skulle jag kunna trivas med att arbeta som enbart copywriter eller journalist, men frustrationen hade med säkerhet ändå funnits kvar inom mig. Alla de där orden jag har inom mig, alla de där karaktärerna som pockar på uppmärksamhet ... De behöver tid.

Så nog är det ett pussel ibland, men det handlar som sagt mycket om prioritering. Har du också en dröm om att skriva som vägrar släppa taget? I sådana fall bör du kanske ta dig en funderare på hur du skulle kunna få mer tid till att skriva? Skulle du klara dig med lite mindre pengar på fickan? Kanske kan du ta tjänstledigt ett år och prova? Drömmar bör följas, på något sätt, om än i liten skala - även om det kräver ett visst jonglerande.

Kommentarer

Populära inlägg