The big Mess

Underbara, omtumlande, inspirerande. Vad annat kan man säga om årets bokmässa i Göteborg. Bara att gå runt bland montrarna, fingra lite på böckerna och stanna till för att lyssna på sin favoritförfattare (eller någon helt annan som man inte hade en aning om vem det var också för den delen). Och sedan alla små udda utställare som man knappt förstår hur de tänkte när de bokade in en monterplats på just denna mässa. När jag var som tröttast i benen satte jag mig i Psykologförbundets monter och lyssnade på hur man ska vara en bra tonårsförälder. Jag har visserligen fyra år kvar innan jag är där - men vad sjutton, man kan väl tänka lite förebyggande för en gångs skull? En av höjdpunkterna var annars Pernilla August och Susanna Alakoskis samtal om hur Svinalängorna blivit film. Duktiga, framgångsrika kvinnor fanns det gott om på denna mässa. Kunde givetvis inte låta bli att köpa ett signerat exemplar av min favoritförfattare Maria Ernestam. "Alltid hos dig". Den får det bli på tunnelbanan in mot jobbet imorgon.
Men nu kliar det i skrivarfingrarna och tankarna snurrar. Hur hinna få tid att skriva en tredje roman. Svaret får värka fram, men skriva måste jag. Att skriva är nödvändigt (hade velat säga det där sista på latin, men tyvärr är just latin inte min starka sida). God natt allihop, det är tid att bli kreativ.

Kommentarer

Populära inlägg