Skrivandet - en källa till energi

Har känt mig så fruktansvärt tråkig och trött och tråkig idag. En sådan där trist dag som man bara har ibland fast man inget hellre skulle vilja än att vara pigg och glad och rolig. Ska lägga mig tidigt idag och satsa på imorgon istället. Men det är konstigt det här med skrivandet. Jag kan vara hur trött som helst på dagen, men när jag sätter mig ned på kvällen och skriver några rader är det som att jag får nytt liv. På så sätt är skrivandet helt magiskt. Helande. En källa till energi.

Här kommer en dikt jag skrev till en trött småbarnsmamma för några år sedan och som passar rätt bra på mig och säkert många andra idag också.

Om jag kunde
skulle jag ge dig
en timme sömn
eller två

Linda din sömnbrist
runt mig som en sovsäck
och hålla den kvar
som en dröm

Som utan att skingras
lättar ditt mörker
och ger dig en timme
sömn eller två

att andas

@ Charlotte Ekbom

Kommentarer

Populära inlägg