Glöggmys (med paranteser)

På söndag är det första advent (igen! varför blir jag lika förvånad varje år?). Advent kommer av det latinska uttrycket ”adventus Domini” som betyder ”Herrens ankomst” (lätt att glömma ibland varför vi egentligen tar fram alla stjärnor och stakar). Dessutom är advent ännu en anledning till att tända levande ljus och ha lite glöggmys (har förstått att allt det här med fika och mys är väldigt svenskt, men jag tror att vi behöver det i det här kalla landet) .

Här är (apropå kall) en kall, god variant på den mer traditionella glöggen:
  • Kall vit glögg (gärna med citrussmak, kan vara alkoholfri)
  • En bit lime
  • Isbit
Lite pepparkaka med grönmögelost till det så är myset komplett!

Ha en skön glöggmys! (Det är mörkt nu, men det blir ljusare igen)

Kommentarer

Mimmi sa…
Hoppas ni hade en trevlig första advent! Tack för glöggtipset! Vi fick smaka en väldigt god hemgjord vit glögg hos familjen Zacke i lördags, men den var varm. Igår blev det lättglögg hos min bror, för då körde jag bil. Jag håller med dig, vi behöver verkligen lite extra mys så här års! Kram

Populära inlägg