25 frågor om mitt skrivande

Via Annelies blogg hittade jag denna enkät om skrivande, ihopsatt av Liza på Språkmakargatan. Här är mina svar:

1. Hur gammal var du när du lärde dig att skriva?
Sex tror jag. Men minns att jag dikterade sagor för min mamma redan innan jag kunde skriva själv.

2. Tyckte du om att skriva uppsats i skolan? Kommer du ihåg något du skrev under skoltiden t.ex. en uppsats eller berättelse. Vad handlade den om?
Ja, men inte så mycket som man kanske skulle kunna tro. Jag hade en fantastisk svensklärare på högstadiet som inspirerade mycket. Jag kommer ihåg en uppsats jag skrev som mer blev som en lång dikt, den tyckte både jag och min lärare om.

3. Hur kommunicerar du bäst – muntligt eller skriftligt?
Att kommunicera skriftligt faller sig naturligare för mig. Orden kommer liksom automatiskt när jag skriver, även jobbiga saker, men de gör de inte alltid på samma sätt när jag talar. Med åren har jag dock insett att muntlig kommunikation ofta är att rekommendera när man ska reda ut viktiga saker med person. Med mail och sms är det så lätt att det blir missförstånd och man tolkar saker på fel sätt..

4. Har du skrivit dagbok någon gång? Berätta någonting om ditt dagboksskrivande.
Jag skrev alltid dagbok när jag var yngre. Från att jag var ca 8 år till 20 år. Har en kasse i källaren med alla dagböckerna i. Har faktiskt eldat upp några sidor ur en dagbok eftersom de handlade om en kille jag inte ville komma ihåg... :-)

5. Har du någon skrivande förebild? Vem?
Maria Ernestam, Astrid Lindgren, Louise Boije af Gennäs, Stig Dagerman, Hemmingway...

6. Vänsterhänt eller högerhänt?
Höger.

7. Vad karakteriserar dig som skribent? Styrkor och svagheter? (Skriver du snabbt? Långsamt? Kontrolläser du din text under skrivandets gång eller efteråt? Kontrolläser du överhuvudtaget? Skriver du bra under press t.ex. om du har en deadline? Skriver du kortfattat eller har du svårt att begränsa dig? Föredrar du att skriva på dator eller för hand?)
Jag skriver snabbt. Har lite svårt att komma till skott när det gäller skrivande, men när jag väl börjar skriver jag snabbt och orden kommer av sig själv. Sedan redigerar jag och redigerar och redigerar. Redigeringsarbetet tar minst halva tiden när jag jobbar med ett projekt. Jag skriver bra under deadline och föredrar att skriva på dator (även om jag älskar handskrivna brev).

8. Vilken text, av allt du har skrivit under årens lopp, är du mest nöjd med?
Svår fråga... får nog ändå bli min första roman Kära vänner, bara för att det verkligen blev en bok och eftersom jag tycker det finns mycket hjärta i den.

9. Har du upplevt ett riktigt skrivflow (dvs. när du har varit så inne i skrivandet att du glömt bort tid och rum) någon gång? Berätta!
Oj, det gör jag ofta. Så fort jag är inne i ett manus händer det - och det är lika underbart varje gång!

10. Har du upplevt en rejäl skrivkramp? När? Hur kändes det?
Jo, just nu har jag faktiskt lite skrivkramp. Det är frustrerande, men jag tror jag vet vad det beror på (tidsbrist!) och då känns det ändå bättre eftersom jag ser det som en tillfällig paus.

11. Har läst en text som du önskar att du hade skrivit själv? Vilken? Varför?
Manuset till Solsidan, skulle jag gärna ha skrivit :-) Smart och roligt. Och då hade jag garanterat kunna försörja mig på att skriva :-)

12. Vilken typ av text tycker du bäst om att skriva (t.ex. novell, krönika, blogginlägg osv)?
Roman - jag tycker om att verkligen kunna gå in i karaktärerna, att kunna brodera ut och knyta ihop historien på ett smart sätt på slutet.

13. Feedback: Minns du något som en responsgivare har tipsat dig om (vad gäller ditt skrivande). Har du fått respons som du aldrig kommer att glömma?
Mitt första manus lämnade jag till en lektör som gav mig mycket konstruktiv kritik. Det var en blandning av snälla ord och svidande kritik. Jag blev tvungen att smälta en del av orden några dagar innan jag kunde vända det till någon positivt och skriva om det som behövdes. Idag är jag enbart tacksam.

14. Har du författardrömmar? Har du påbörjat en roman någon gång (och kanske avslutat den?)
Jag har nog alltid haft författardrömmar och 2005 blev drömmen sann jag debuterade med Kära vänner (för unga vuxna). 2009 kom min andra roman, Grannsjälar, denna gång för vuxna. Nu jobbar jag på min tredje...

15. Har du varit med i en skrivtävling?
Ja, flera stycken. Har till och med vunnit första pris en gång :-)

16. Har du blivit publicerad någon gång?
Ja, både i romanform (se fråga 14) och med artiklar i olika tidningar (främst när jag gick på Poppius journalistskola)

17. Bloggar du? Vad tycker mest om att skriva om i din blogg – har du ett favorittema?
Ja, jag bloggar förstås.. Jag tycker om att skriva om mitt skrivande och om saker som berör.

18. Hur ser din handstil ut? Beskriv!
Lite rund och barnslig...

19. Var hittar du inspiration till ditt skrivande? När blir du inspirerad att skriva?
Jag blir inspirerad av allt. Människor jag möter, naturen, mina barn. Kanske skriver jag som bäst när jag är lite ledsen.

20. Vad tycker du är svårast med att skriva?
Att få tid till det. Och att väl komma igång när jag har en lucka.

21. Var sitter du helst när du skriver? Har du en favoritplats?
Hemma vid min dator vid skrivbordet. Gärna med en kopp rött te bredvid mig.

22. Har du några favoritord när du skriver s.k. “darlings”?
Plöstligt.... Och så lägger jag gärna in djur när jag beskriver miljöer...

23. Är du en språkpolis? Brukar du reagera på andras skrivande? Har du några “allergier” när du läser andras texter? Vilka?
Jag är nog lite av en språkpolis... är allergisk mot särskrivningar som jag tycker förekommer alldeles för ofta.

24. Gemensamma skrivprojekt: Är du duktig på att skriva tillsammans med andra t.ex. grupparbeten?
Ok, i alla fall tror jag. Men föredrar nog ändå att skriva själv om jag ska skriva skönlitterärt.

25. Vilket språk föredrar du att skriva på?
Svenska - även om jag gärna skulle vilja kunna skriva på brittisk engelska.

Kommentarer

Så spännande att läsa dina svar! Kul att du hängde på utmaningen.

Om du har tid kan du väl bara justera ett litet fel som har letat sig in i en av mina frågor. Det ska stå för hand i fråga 7 och inte förhand. :-)

Populära inlägg