En god gärning

Fick en stjärna i himlen igår. Eller två egentligen. Jag skulle ta ut pengar på Karolinska sjukhuset och när jag närmade mig såg jag en 60-årig man gå från bankomaten. Jag gick fram och skulle just sätta i mitt kort när jag upptäckte 300 kronor som var kvar i facket och som mannen före mig uppenbarligen glömt att ta med sig. Jag såg mig omkring lätt förvirrad. Vad skulle jag göra? Hade någon annan sett vad som hände? Flera människor var i närheten men ingen verkade lägga någon uppmärksamhet kring mig. Skulle jag ta pengarna?

Jag vände mig om och såg 10 meter bort hur mannen vek runt ett hörn. Jag stoppade de 300 kronorna i plånboken och gick sakta efter. Utanför entrén var fullt med människor, men bara några meter bort stod en stor vit färdtjänstbil. Jag såg mannen gå fram till bilen, men så vände han sig plötsligt om. Jag gick fram till honom och sa:
- Var det du som tog ut pengar nyss?
Han nickade och jag tog fram de 300 kronorna ur plånboken.
- Tack, sa han, det är inte alla som är som du. Du fick just två stjärnor i himlen.

Jag log och kände mig riktigt upprymd. Jag hade gjort en god gärning och en medmänniska glad. Det hade ändå inte känts bra att handla för de där pengarna.
Tyvärr överskuggades det hela när jag skulle ta en nummerlapp i väntrummet senare och jag blev anklagad för att tränga mig före dem som väntat längre.. Men men, man kan tydligen inte få allt.

Kommentarer

Populära inlägg