Att illustrera sina egna texter

I höstas fick jag den briljanta idéen (?) att jag skulle gå en illustrationskurs på distans. Jag tänkte att jag skulle bredda mina vyer lite och kanske till och med lyckas skriva en barnbok en dag som jag själv kunde illustrera bilderna till.

Nu, så här en bra bit in i kursen, inser jag att det här med illustration är svårare än jag trott. Det gäller ju inte bara att kunna teckna snyggt, man måste också förmedla precis det budskap eller den känsla som boken/artikeln/krönikan/affischen/glasspaketet ska förmedla. Det gäller att göra ordentlig research och testa olika idéer. Ett av mina problem är att jag ofta är för otålig. Jag vill nå ett resultat på en gång, nu genast.

Här är en av bilderna, som jag inte är helt klar med, men som jag ändå är rätt nöjd med. Den är tänkt som ett alternativ omslag till boken Lycka av Dalai Lama.

Sköt om er!


Kommentarer

Snyggt! Kul att prova något nytt och att kunna illustrera sin egen barnbok måste ju vara en dröm!

Populära inlägg