Våga vara lite galen

Säga vad man vill, men man får verkligen utlopp för sin kreativitet på den illustrationskurs jag går just nu. Den här gången skulle vi titta på en abstrakt och  kreativ kortfilm av Andrew Thomas Haug och sedan göra en affisch utifrån den. Det är kvinnor som sakta täcks av slingrande växter och maskar, det är män vars målade ansikten förvandlas till sand som flyger iväg.

Det kanske låter galet, men ibland kan det vara skönt att bara släppa på alla ramar och föreställningar man har och låta känslan och kreativiteten flöda fritt. Vi är ofta så inlåsta i hur det ska vara, hur det bör vara. Det är en konst, kanske både när man skriver och målar, att våga blotta sig och tänja sina gränser och inte hela tiden vara orolig för vad alla andra ska tänka och tycka.

Samtidigt vill man ju inte trampa någon på tårna. Jag tycker det är bland det svåraste när jag skriver. Vad ska mamma tänka? Kommer mina vänner tro att det här är sant? Vad ska mina barn tro? Jag tror att så länge man kan stå för det man skriver, eller målar - även om tio år, är det ok. Vi måste våga lämna ut oss ibland, våga vara lite galna och vi måste ta från det som känns sant inom oss själva om det ska blir riktigt bra.


Kolla på den här filmen "Solipsist" av Andrew Thomas Haug och låt dig inspireras:
http://vimeo.com/37848135








Kommentarer

Populära inlägg