Julia Fullerton-Batten på Fotografiska

Förra veckan gjorde jag ett besök på Fotografiska museet i Stockholm som är ett av mina absoluta favoritmuseer.

Den fotograf jag fastnade mest för den här gången var Julia Fullerton-Batten, en tysk-brittisk fotograf med färgstarka, uttrycksfulla bilder som ofta ser tillrättalagda ut, men där det är ett enormt arbete bakom varje bild.

I den här utställningen, som är hennes första i Sverige, tar hon bland annat upp relationen mor-dotter och unga kvinnors väg från tonåringar till vuxna. Ett av rummen innehöll porträtt av blinda människor och i högtalaren kunde man höra dem tala om sin blindhet. Riktigt starkt.

PS. Jag är inte sponsrad att säga detta, vill bara dela med mig av sånt som jag tycker är bra och som jag vill rekommendera till andra :-)



Kommentarer

Populära inlägg