London och livet

Det sägs att den som är trött på London är trött på livet. I sådana fall är jag allt annat än trött. Jag fullkomligt älskar denna stad som aldrig tycks sova. Var man än åker finns nya saker att upptäcka, nya saker att se. Ta tunnelbanan några få stationer och staden visar sig från en helt ny sida. Åk till Covent garden och lyssna en stund på gatumusikanterna, strosa längs med Themsen och ta en kaffe i solen vid South bank.

I lördags var det 18 grader varmt i London och människorna skyndade ut till de gröna parkerna. Själv åkte jag till Hampstead heath, den stora heden i Hampstead i norra London, dit jag brukade gå varje dag när jag arbetade som hund-au pair för över tjugo år sedan.

Från kullen kan man se ut över London och filosofera över livets stora frågor en stund eller bara njuta av att vara. Livet händer nu, viskade jag till mig själv, ta vara på det.

Kommentarer

Populära inlägg