Booqla - smidigt verktyg för e-böcker

Skulle du vilja ge ut en egen bok? Du kanske redan har ett manus i datorn som du inte fått utgivet än? Eller så har du som jag publicerat en bok som du vill nå ut med till ännu fler? Då kanske du ska testa att ge ut din bok som e-bok.

Jag håller just nu på att testa en ny tjänst för e-böcker - Booqla. Det är ett publiceringsverktyg där författare och förlag kan skapa en e-bok utan att behöva ladda ned något program eller köpa någon licens.

Det är första gången jag lägger upp en bok som e-bok (Kära Vänner), så jag har inte så mycket erfarenhet av hur det brukar gå till, men jag tycker att Booqla är väldigt enkelt att jobba i. Det enda man behöver göra sig är att registrera sig och att lägga upp boktiteln och författaren. Att sedan lägga upp filen är hur smidigt som helst. Man kopierar bara texten från Word och klistrar in den kapitel för kapitel. Det är sedan superlätt att korrigera texten i efterhand, lägga i fotnoter etc. Eftersom verktyget är webbaserat kan man jobba med det från vilken dator som helst. Det går också att redigera i verktyget i efterhand om man upptäcker fel.

När man sedan väljer att publicera sitt manus får man både boken i epub- och mobi-format och man kan sälja boken var man vill.

Booqla är ett relativt nystartat företag och håller ännu på att bygga ut sina tjänster. Tanken är att man ska kunna publicera sin bok utan en massa mellanhänder. På så sätt har man som författare kontroll över hela kedjan - från att manuset läggs upp i Booqla till att boken marknadsförs och säljs.

Du kan läsa mer om Booqla här



Kommentarer

Populära inlägg