Bokrecension: Liv efter liv av Kate Atkinson

Den 10 februari 1910 föds Ursula Todd som tredje barnet en finare familj. Tyvärr dör hon vid födseln. Den 10 februari 1910 föds Ursula Todd som tredje barnet i en finare familj. Mirakulöst nog överlever hon...

Tänk om du fick chansen att leva om ditt liv. Tänk om du kunde korrigera där det gick fel förra gången och börja om igen. Tänk om vi kunde rädda världen från en katastrof. Skulle du välja att göra det då? Spelar det egentligen någon roll vilken väg vi tar eller får det ändå samma konsekvenser?

Kate Atkinsons roman Liv efter liv är en sådan där roman som skakar om en och får en att tänka i annorlunda banor - precis som jag tycker att filmen Matrix gjorde när den kom. Liv efter liv utspelar sig i England på 1900-talet och vi får följa Ursulas uppväxt - eller ska jag säga uppväxter - genom världskrigen och framåt.  Jag gillar verkligen Atkinsons språk och direkta skrivsätt och humorn är underbar (jag läste boken på engelska - Life after life. Den kommer på svenska 2015). Den känns dessutom väldigt engelsk i sina miljöbeskrivningar och personbeskrivningar, vilket jag gillar.

Trots att boken börjar om och tar flera olika turer tycker jag Atkinson lyckas bra med att hålla ordning för läsaren. Några gånger var jag tvungen att bläddra tillbaka för att komma ihåg vem någon person som förekommit tidigare (i ett annat liv) var och det kan nog vara ett tips att inte ha för stora uppehåll när man läser boken. Men det är på det stora hela fascinerande hur hon får ihop alla bitar. Som författare väcker den dessutom idéer om hur man kan strukturera en roman och vad det egentligen finns för begränsningar.

Det här är en bok jag verkligen kan rekommendera, inte minst för bokcirklar då boken ger upphov till en mängd olika tankar och funderingar.