Varifrån kommer inspirationen?

Jag får ofta frågor från personer jag träffar om hur jag egentligen gör för att skriva en bok. Var får jag inspiration ifrån? Hur lyckas jag få ner en hel berättelse i datorn? Varifrån kommer egentligen idéerna?

Svaret är inte självklart, men jag har alltid haft en massa historier i huvudet. Redan som 6-åring satt jag och berättade sagor som min mamma fick skriva ned. Dessutom hade jag en svart skrivbok i skinn där jag plitade ner dikter om allt möjligt jag var med om, så inspirationen har nog alltid funnits där.

Någonstans läste jag att när man skriver skönlitterärt hämtar man 30 % från sig själv, 30 % från sin omgivning och 30 % är ren fantasi. Ofta ser jag scenerna jag skriver som ett filmklipp i huvudet och det händer förstås att jag har varit med om saker eller besökt platser som förekommer i mina böcker. Men i verkligheten har jag inte alls gått lika långt, sagt samma saker eller träffat samma personer. Det jag hämtar från omgivningen försöker jag förstås maskera så gått det går för att ingen ska känna sig träffad.

Det händer också att personerna jag skriver om kan säga och göra saker som jag inte alls hade tänkt från början, vilket medför att jag själv blir förvånad och behöver ändra mitt synopsis. Om det är bra och genomförbart får jag förstås ta ställning till varje gång.

Det är viktigt för mig att skriva om sådant som engagerar mig, dels för att texten ska lyfta, dels för att läsaren också ska bli engagerad av boken. En stor fördel som författare är ju att man faktiskt kan uppleva och känna sådant som romankaraktärerna är med om/känner utan att vara med om det i verkligheten. Det blir en slags parallellvärld man går in i och där är ju faktiskt allt möjligt. Det är bara fantasin som sätter gränser.

Funderar du själv på att skriva en bok? Sätt dig ned och spåna på idéer och skriv sedan ned det du har i huvudet utan att redigera för mycket från början. Ibland saknas inspiration men då får man skriva ändå eller sätta sig och göra research istället. Det viktigaste är att få historien ur sig. Lycka till!

Kommentarer

Populära inlägg