Björn Natthiko Lindeblad - ekonomen som blev munk

En kväll tidigare i veckan hade jag den stora förmånen att få lyssna till ett föredrag av Björn Natthiko Lindeblad - mannen som i 25-årsåldern gav upp sitt liv som framstående civilekonom och sålde allt han ägde för att bli munk under nästan 20 år. Han var som han själv sa "lyckad", men inte "lycklig".

Att lyssna på Björns resa, de val han gjort och de erfarenheter han fått under sitt liv var verkligen fascinerande. Det var inte alls någon predikan, inga ord om vilka regler man bör följa, utan ren och skär livsvisdom, om att leva kärleksfullt, tolerant och fridfullt. Han är ju bara en vanlig man, som växte upp i Göteborg, gillade Aerosmith och tjejer, som valde en annan väg i livet. Olikt många av oss andra vågade han ta steget och följde det beslut som kändes rätt för honom.

Inte för att det var en enkel resa. Första gången han kom till klostret stannande han bara fyra dagar. Det jobbiga var inte de obekväma förhållandena där han fick avstå från all "sinnlig" njutning (de fick bara äta en gång per dag, sov på hårda träbritsar och levde i celibat). Det svåra, berättade Björn, var att vara ensam med sig själv i fyra dagar. I vår värld är det så lätt att fly ifrån sig själv, inte minst i och med internet, att vi i många fall glömt hur man umgås med sig själv. Glömt att lyssna inåt.

Hela föredraget avslutades med en halvtimmes lång meditation, som inte liknade någon meditation jag varit med om tidigare. Jag tror inte att någon var oberörd när de lämnade lokalen två och en halv timme senare och gick ut i försommarkvällen. Nästa dag märkte jag att jag hanterade stressen i mitt liv mycket bättre och jag hoppas jag kan hålla kvar den känslan inom mig. Det är inte stressen som är jobbig, det är våra tankar om stressen...

Nu följer jag Björn på Facebook och har lyssnat på några av hans meditationer på Spotify. (Lite småfrälst nästan låter det som :-) Han får mig att hitta nycklarna, vilja bli en bättre människa och jag tror att om fler ville lyssna på det han har att säga skulle världen vara en mycket bättre plats.

Kommentarer

Populära inlägg