Vill du satsa på ditt skrivande?

I min vardag möter jag många människor som säger att de vill skriva en bok. Några kommer fram till mig och
säger att mina böcker inspirerat dem till att själva börja skriva eller gå en skrivkurs, vilket gör mig jätteglad. Att skriva är både inspirerande, frigörande och ofta fantastiskt roligt.

Det många kanske inte tänker på är att det kräver mycket arbete för att skriva en hel bok. Det är många ensamma timmar framför datorn, delvis är man så frustrerad att man bara vill slänga bort hela texten och det är lätt att tappa tron på sig själv. Det kräver massor av tålamod och ditt skrivande kommer med stor sannolikhet att påverka din omgivning. Vill du bli författare måste du vilja det till hundra procent.

Tycker du ändå att det låter lockande? Då säger jag bara grattis och lycka till. Att skriva en bok är samtidigt det mest underbara jag varit med om och när den väl är tryckt och klar kommer du troligtvis älska den som om den vore ditt eget barn.


Mina tre råd till dig som funderar på att satsa på ditt skrivande är:


1. Behöver du gå ned i tid för att skriva, så behåll åtminstone ett halvtidsjobb som betalar hyran. Väldigt få författare av skönlitteratur kan leva på sitt författarskap. Ett halvtids- eller frilansjobb kan dessutom vara ett sätt att få ny kraft och inspiration, att få träffa kollegor och få tänka på något annat emellan åt. Att skriva böcker är ofta ett väldigt ensamt jobb och jag tror inte att jag skulle klara att sitta instängd på min kammare i veckor eller månader i streck om jag inte samtidigt fick ny inspiration från omvärlden.

2. Läs mycket, gå med i författargrupper på Facebook och gå gärna en kurs så du lär dig grunderna och vilka regler du kan bryta mot.

3. När din text börjar bli någorlunda klar, anlita en lektör som kan gå igenom ditt manus med en utomståendes ögon.

Och kom ihåg att skrivandet inte behöver leda fram till att man säljer massor av böcker. Kanske är det just resan som är det roliga och det som är viktigast för just dig.

Kommentarer

Populära inlägg