Harry Potter - sent om sider blev jag också fast...

Jag trodde nog aldrig jag skulle säga det här, men jag erkänner: Jag har sent omsider blivit helt fast i Harry Potter-böckerna. Är nu på femte boken (av sju) och kan inte sluta läsa. Harry har hunnit bli 15 år och handlingen har verkligen tagit fart. Det är intressant att iaktta hur J.K. Rowling har byggt upp böckerna - så att de hela tiden kan följa med den växande läsaren. De tre första i serien är ju mer barnböcker (för varje bok går ett skolår), medan de senare böckerna är får betecknas som ungdomsböcker med alla de frågor och problem som dyker upp i den åldern.

Egentligen har jag aldrig varit något större fan av fantasy-böcker, som Harry Potter-serien ju ändå är. Men efter att ha läst några av böckerna har jag kommit så in i den värld där handlingen utspelar sig och lärt känna de mer eller mindre underliga och underbara karaktärerna, att jag inte längre tänker på att det är fantasy. Se bara citaten här intill av rektorn Albus Dumbledore och Sirius Black. Kanske har jag helt enkelt inte gett denna genre den chans den förtjänar tidigare.


Dessutom tycker jag att de i det här fallet lyckat väldigt bra med att överföra böckerna till film. Eftersom jag lovat min äldste son att inte se filmerna förrän jag läst böckerna har jag än så länge bara sett tre av filmerna... För några år sedan besökte jag och familjen Warner Bros Studio utanför London där Harry Potter-filmerna är inspelade. Kanske har detta också bidragit till min fascination. Vilken pengaindustri! Busslaster med folk välde in och långa köer ringlade sig utanför ingången under hela dagen. Det som fanns där innanför gjorde nog heller ingen Potter-fantast besviken.

Sedan den första Harry Potter-boken kom ut 1997 har framgångarna varit enorma och jag kan bara gratulera J.K. Rowling. För mig som själv skriver är det ändå en liten tröst att veta att böckerna refuserades av 12 förlag innan de gavs ut och hon fick höra att hon aldrig skulle kunna försörja sig som barnboksförfattare. Sluta aldrig drömma...

Kommentarer

Populära inlägg